خاللى بالك من ” قفاك “..

خاللى بالك من ” قفاك “..
DSCF0946

بقلم : محمد لطفى :

قديما كان هناك ” خاللى بالك من زوزو ” اما الان فهناك ” خاللى بالك من قفاك ” واة ياقفايا وانت اللى ضربت قفايا.. وكان الرجل بيعمل من اجل ابنائة اما الان فالرجل يعمل من اجل الحفاظ على قفاة سليم.

والقفاة انواع.. فهناك قفا فى التحرير يضرب ويجرى اللى ضرب ويطير وهناك قفا عند النقطم برائحة ” الدوم ” ونا اصلى مابحبش الدوم اصلة ناشف وتقيل على المعدة وربنا يكفينا شر ضربتة.

وعلى قد ايدك مدد قفاك.. وعلى راى المؤلف ” ساتمونى ” اللى الف للمطرب الكبير محمود عبد العزيز اغنية للقفا فى فيلم الكيف اصلة كان عندة بعد نظر وعرف مدى اهمية القفا وعرف ان القفا اليومين دول هيبقى شغال على ودنة .. لى والله على ودنة والله يرحمك يا” دقن ” اديك كنت فى الوش برضو بس من قدام.

ويبدو ان القفا اليومين دول سيكون لة تسعيرة.. فهناك القلم على الوجة وهناك القفا بدون سحل ويوجد ايضا لدينا القفا مع السحل وكل قفا بتمنة . وربنا يحفظنا من شر المستخبى ومن شر اى قفا طائر حائر مش عارف يتلطع على انى بنى ادم او حتى بلطجى .

وعلمت من مصدر موثوق منة انة نظرا لاهمية القفا اليومين دول فسوف يتم تصويرة مع صورة البطاقة بمعنى ان صورة سيادتك فى الامام مع الوظيفة وقفا سعادتك فى الخلف مع العنون

ملحوظة.. وانت بتصور قفاك علشان البطاقة .. خاللى بالك للموظف يضربك قفاك وليفتكرك قريب السيد ” دومة “.. واة ياقفايا

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *