تقرر إعادة انتخابات المرحلة الأولى بالدائرة الشمالية بسوهاج

تقرر إعادة انتخابات المرحلة الأولى بالدائرة الشمالية بسوهاج
الانتخابات - المدار 3

سوهاج- طارق السمان و احمد الشيخ

قضت اليوم محكمة القضاء الإداري بأسيوط في جلستها اليوم برئاسة المستشار صموئيل حنا، نائب رئيس مجلس الدولة ببطلان انتخابات القوائم بالدائرة الأولى الشمالية بمحافظة سوهاج بعد امتناع اللجنة العليا للانتخابات عن تنفيذ حكم المحكمة الإدارية العليا فى الطعن رقم 2764 لسنة 58 ق عليا بإدراج قائمة حزب مصر الحديثة في الكشوف، وتنفيذ ما يترتب على ذلك من آثار أخصها تحديد موعد لإعادة الانتخابات بالدائرة بعد إدراج القائمة المشار إليها ضمن القوائم التي يجرى التصويت عليها، وألزمت المحكمة جهة الإدارة وخصمين متداخلين انضماما لها بالمصروفات، وأمرت بتنفيذ الحكم بمسودته دون إعلان.

يذكر أن انتخابات القوائم بالدائرة الأولى بمحافظة سوهاج كانت قد جرت بين 17 قائمة حزبية على 12 مقعدًا بالدائرة، وأسفرت عن حصول أحزاب الحرية والعدالة، والنور، والكتلة المصرية، والوفد على مقاعد الدائرة

 

التعليقات

  1. بسم الله الرحمن الرحيم
    والله يا جماعة انا راى المتواضع بيقول :-
    ان المفروض الانتخابات متتعادش لانها هتكلف مصر كتير وده غير الوقت وممكن كمان تحصل فيها مشاكل , لا ده مش ممكن ده اكيد وربنا يستر , وبعدين خلينا واقعين الحزب ده هياخد ايه مش هيحقق اى نتايج .
    انا عارف انه قانونا لازم الانتخابات تتعاد بس المفروض اننا نفكر بنظرة بعيدة المدى شوية ونقول : طيب مدام المحكمة حكمت ليه منفذتش ومين ليه المصلحة فى عملية تاخير الانتخابات دى .
    صدقونى والله العملية دى مخطط ومتقولوش اننا بنقول على كل حاجة مخطط
    لا دى فعلا مخطط علشان نعرقل عمليى سير اتجاه مصر نحو الحرية والديموقراطية
    وعامة كل الى امتلك قوله ان ربنا يستر

  2. بحىطارق السمان واحمد الشيج على الاخبار التى يزدون الاخرين بالمعرفه الجيده التى زادت الاخرين بالمعلومات التى لم يعرفه احد

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *