التخطي إلى المحتوى

 

 

 كتبت ـ ريهان صالح :

احتفلت الأوساط الطبية في العاصمة الفرنسية باريس بتجارب وجهود علماء فرنسيين أثمرت عن ضخ دم اصطناعي في شرايين مريض، لأول مرة في تاريخ هذا النوع من التجارب على البشر. ونقلتالإنجاز مجلة «دم» الأميركية المتخصصة في عددها الجديد. وأمكن التوصل إلى الدم الصناعي في مختبرات المعهد الوطني للعلوم الطبية والمؤسسة الرسمية التي تدير مستشفيات العاصمة.وحسب دراسة، نشرتها المجلة الأميركية، واضطلع بها الدكتور لوك دواي الطبيب في مستشفى «سانت أنطوان» في باريس، فإن المريض المحتاج لعملية نقل دم، سيكون هو المانح وليس شخصا آخر يحمل فصيلة الدم ذاتها. وتقوم العملية على سحب العلماء للخلايا الجذعية الخاصة بالدم من المريض واستخدامها في تصنيع كل أشكال الخلايا الدموية. وبات في الإمكان، انطلاقا من الخلايا الجذعية، إعادة إنتاج المليارات من كريات الدم الحمراء في المختبر، وذلك بفضل إضافات معينة مما يسمى بـ«عوامل النمو».

وبعد اختبارات أولى على الفئران جدد فريق العلماء التجربة على متطوع متبرع بالدم. وجاءت النتائج تبشر بأن مدة حياة الخلايا المعطاة له ومعدلات عيشها تشبه كريات الدم الحمراء الأصلية أو بالأحرى «الكلاسيكية». وكشف العالم دواي الذي قاد فريق البحث والتجارب أن هذه الدراسة هي الأولى التي تظهر أن في مقدور الخلايا الجديدة أن تواصل العيش في الجسم البشري، الأمر الذي يعتبر فتحا أساسيا في ميدان نقل الدم وتخصصاته الطبية.

لوك دواي يأمل أيضا في أن تشكل هذه الكريات الحمراء الاصطناعية خزينا غير محدود من خلايا الدم وبديلا لعمليات السحب والضخ الجارية، حاليا، في المستشفيات. لكن إنتاج هذه الكريات على نطاق واسع يتطلب تقدما طبيا إضافيا، أي أن تبرع الأصحاء بدمائهم للمرضى المحتاجين ما زال ضروريا. وفي فرنسا وحدها يجري علاج مليون مريض، سنويا، بحقن دم إضافي في شرايينهم من متبرعين خارجيين.


التعليقات

  1. hello elmadar.org admin discovered your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your site http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps 🙂 They offer telephone service seo tools backlinks google backlinks Take care. Jay

  2. Earn up to $3500/month just by taking simple surveys online!

    I tried one of those online survey sites about 4 months ago that
    say all you have to do is spend a couple of minutes filling out
    some surveys and you will be making hundreds a day….. YEAH RIGHT, I didn’t make anything.

    I joined 7 of these stupid websites and I actually tried filling
    out a couple of surveys on each site and they took forever then at
    the end they wanted me to buy things or I couldn’t complete the
    survey.

    These are complete scams so be aware!!! I couldn’t believe they
    were even allowed to sell such bogus products.

    Then about 2 weeks ago I was watching the news and they had some
    vice presidents and marketing managers of some major multi million
    dollar companies talking about a site that they personally work
    with to pay consumers for their opinion, A site that actually just
    wants the “average Joe’s” honest opinion on products and services
    and is willing to pay big money to get them. for more information
    clik here: http://get-money-for-taking-surveys.info

  3. We love our Kindle Fire, but as many people have said it has some drawbacks when compared to the iPad, especially on size and power. But I’m impressed with the new specs of the Kindle Fire 2 with the 10inch screen. Some of the new specs are at kindlemad.com and I think they will be opening up pre-orders soon.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *