التخطي إلى المحتوى

حوار ـ أمير بسيوني:

بعد طول غياب استمر لـ7 سنوات، وفي أول ظهور له عقب صدور اللبومه الجديد (فرق كتير) تمكنت المدار من محاورة الفنان حسام حبيب، على هامش إحيائه مع المطربة جنات، حفل ليلة رأس سنة 2017 بأحد الفنادق ـ غرب محافظة الإسكندرية.

  • بدايتًا… ما رأيك في الإسكندرية؟ ومتى أتيت إليها أخر مرة؟

بحب الإسكندرية جدًا جدًا، وبقالي فترة كبيره نفسي أزورها ـ لكن ظروف الشغل، ومبسوط جدا أنى جيت النهارده وخصوصا عشية ليلة رأس السنة.

  • ما الاختلاف بين الألبوم الأخير وما قبلة؟

أولا فرق كبير، فقد مر على الألبوم السابق 7 أعوام، وبالتالي اختلفت أنواع الموسيقى والأصوات الموسيقية وسرعتها وأشياء أخرى، قائلا: كانت الموضة 2008 للاغاني (الهاوس) و(الديبو) و(البروباسيف هوس) واليوم نحن أمام موضة (التربكل هوس) واستخدام الآلات بشكل اكبر و(انستو تليب)، لذلك الألبوم الجديد فيه مساحة للمزيكا اللايف أكثر مما قبلة.

  • ما سبب غياب حسام حبيب الفترة الأخيرة؟

كان جزء من الغياب مشاكل مع شركة الإنتاج التي تعاقدت معاها سابقًا، وبسبب أن القضايا في مصر بتقعد سنين، والجزء الثاني كان مشاكل البلد والثورة والظروف اللي كنا فيها، فكان من غير المناسب أن أقدم البوم في الفترة من 2011 إلى 2013 وفي 2014 بدأت جهزت الألبوم اللي نزل في 2016.

  • ما أعمالك الجديدة قريبا؟

تحضير الألبوم الجديد وان شاء الله ينزل في 2017.

  • من سبب النجاح الذي وصلت إليه؟

السبب الأول التوفيق من الله سبحانه وتعالى، وثاني سبب اجتهاد الشخص نفسه، وثالث شيء مساعدة الآخرين، واللي ممكن تقابلهم في كل مرحلة، وده يخليكي اذكر إن في شخصية أو شخصيتين ليهم دور محوري في حياتي، بس طبعا مش هاقدر أنكر أول حاجة ساعدتني في مجالي كله المنتج بتاعي (جون صليبه) المنتج اللبناني إلى خلاني ألحن أول أغنية لأليسا (عشقالك) وهذه كانت بداية قوية لي، خاصة وانه من أنتج لي أول البوم، وبالتالي كانت نقطة تحول في مشواري الفني.

  • ممكن نشوف حسام حبيب في السينما؟

مجالي… اللي بحبة وباستمتع بيه وبعتبر نفسي فيه هاوي لحد النهارده هو الغناء، ده طبعا ميقللش من الدور التمثيلي؛ لأن التمثيل بيأرخ للفنان ـ وفي نفس الوقت ماينفعش امثل غير لم أكون قادر على التمثيل لأكون ممثل شاطر وده يحتاج اشتغل على نفسي كممثل، مش هطلع مغنى بيمثل؛ لازم اطلع ممثل شاطر، تانى شيء يكون فيه دور له أهمية ويكون الورق نفسه له أهمية أضيف له ويضف لي.

  • ما الاختلاف بين حفلات رأس السنة وحفلات الأيام العادية؟

حفلة رأس السنة… العالم كله بيحتفل بيها في نفس الوقت، وبتكون الناس نازلة من بتها علشان تفرح، وبالتالي بيكون سلوكهم مليء بالفرحة اكتر من الحفلات العادية، بالإضافة لذلك ليلة رأس العام بيكون لها طبع خاص رغم تفضيلي لقضائها مع أهلي زى ما أي حد بيقضية مع أسرته ـ لكن حكم الشغل.

  • ما الانجازات التي حققتها في 2016 غير الألبوم؟

ما فيش غير (ديوتو) مع النجمة شيرين عبد الوهاب، وده كان بالنسبالى نقلة مهمة جدا أنى اغني جنب نجمة كبيرة مثلها، خاصة وان جمهورها ضخم في الوطن العربي، فده بالنسبالي يعد عودة قوية.

  • ما الذي لم تحققه في 2016 وتتمنى تحققه في 2017؟

في 2016 ماكنش عندي أمنيات شخصية قد أن الألبوم ينزل ويعجب الناس والحمد لله عجبهم، وأمنيتي في 2017 اعتقد أنها لا تختلف كثيرا عن أماني الناس (نبدأ بداية جديدة ونجتهد ونتحمل الظروف الصعبة لنتخطى ما نحن فيه).

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *