في عيدهم .. مؤتمر للعمال بمحطة مصربالاسكندرية

في عيدهم .. مؤتمر للعمال بمحطة مصربالاسكندرية
566

كتب- هاجر محمد:

نظم عدد من القوى السياسية والأحزاب والقوى المدنية احتفلا بعيد العمال 1 مايو فى ميدان محطة مصر الساعة 1 ظهرا على هيئة سلاسل فى محيط الميدان وسيتم النقاش بواسطة عروض داتا شو على منصة الميدان.

وكانت القوى المشاركة فيها: حركة مينا دانيال-الاسكندرية – المؤتمر الدائم لعمال أسكندريه- أتحاد عمال مصر الديموقراطى- حزب التحالف الشعبى الأشتراكى- حزب التيار المصرى-حزب الدستور-حزب مصر القويه- الأشتراكيين الثوريين- حمله أعرف حقك- التيار الشعبي المصري – حزب الكرامة – حركه 6ابريل الجبهه الديموقراطيه- الحركه الديمقراطيه الشعبيه وحركه عاش كفاح الطبقه العاملة .

وسيتم عمل عدد من الفاعليات والاتفاقات في الاحتفالية منها: الأتفاق على طباعه بيان أخر بالمطالب العماليه ليوزع على الحضور، ومناقشة وتقيم ما قامت به اللجنة فى الفاعليات، ومناقشة ماجرى في جلسة بطلان عقد أسمنت اسكندرية، وأيضا مناقشة فاعليات التى ستقوم بها اللجنه على مدار الشهر والاتفاق  على الأجتماع القادم.

وقام العمال المشاركين في احتفالية الغد مع القوى السياسية بتوزيع بيان بمطالبهم  جاء فيه “من حقى اشتغل شغلانه محترمه، بدل ما انا متحنط ع القهوة، من حقى ان شغلتى تدينى اجر محترم يخلينى ااكل ولادى لقمة نضيفة، ويلبسوا هدمه نضيفه، ويعيشوا في مسكن نضيف، واقدر ادفع لهم مصاريف المدرسة، واوفر لهم العلاج السليم.

من حقى ان يكون لى نقابة تدافع عنى لما صاحب الشغل او الدولة تفترى عليا، وتخلينى مثلاً اشتغل ف مكان غير امن لا يراعى صحتى، او بمرتب ما يوكلش عيش حاف.

من حقى ان التأمين الصحى يكون تأمين بحق وحقيق، يوفر لاسرتى ولى علاج محترم، من حقى انى الاقى لنفسى مكان ابيع فيه بدل ما انا بالف على رجلى في الشوارع طول النهار.

من حقى انى الاقى زملائى العمال الشرفاء اللى دافعوا عنى والمفصولين او موقوفين او محبوسين دلوقتى يكونوا معايا، من حقى انى اتظاهر واعتصم واضرب عن العمل لما صاحب الشغل يفترى عليا.

من حقنا كلنا ان الشركات اللى اتباعت برخص التراب بعد ما اخد الحراميه الكبار العمولة من تحت الترابيزة واللى رجعت باحكام القضاء اننا ناخدها تانى، من حقنا احنا الغلابة ما يتاخدش مننا جباية ويسموها ضرائب”.

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *