شباب الفيس بوك بالإسكندرية : مش عايزين فلاحين فى أسكندرية

شباب الفيس بوك بالإسكندرية : مش عايزين فلاحين فى أسكندرية
195713_248534808491140_1735258_n

 

 

 

 

 

 

 

كتبت – زينب ابوزيد

 

نظمت حملة على الفيس بوك تحت إسم “حملة صيف بدون فلاحين فى الإسكندرية” ، إعتراضا منهم على الأعداد الهائلة المتوافدة من المحافظات الأخرى إلى الإسكندرية هذا العام ، وما تحدثه من إزدحام على الشواطىء .

وإعتراضا أيضا على السلوكيات الغير لائقة التى يتبعونها على الشواطىء ، والمضايقات  التى يحدثونها فى شواطىء الإسكندرية وشوارعها.

وقاموا بنشر بعض الصورة المؤيدة لمعارضتهم لهذه السلوكيات الغير لائقة التى يتبعها المتوافدين من المحافظات الأخرى ، وبلغ عدد المعجبين بهذه الحملة ما يقرب من 2100 شخصا .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


التعليقات

  1. اعتقد ان من حق اى انسان الاستمتاع بخيرات بلاده دون عنصريه ممكن يبقى فى حمله توجيه لكن دون تجريح على الاقل الفلاحين لا يتواعدوا على الكورنيش وشوفوا اللقاءات الحميمه المستفزه دون رادع ولا خوف ولا احترام لاى انسان دى اللى تستاهل حمله مش الفلاحين البسطاء والذين هم سبب رواج الحياه فى الاسكندريه فى الصيف

  2. انا في حملتى الانتخابية ان شاء الله في مجلس الشعب سوف اقول فيها اسكندرية للاسكندرنية وبلاش ارياف

  3. نجح الرئيس المخلوع في إقناع الإسكندرانيه و القاهراويه بتحديد النسل ، في الوقت الذي كانوا الفالحين فيه أخدين راحتهم علي الأخر ، دلوقتي إحنا مش شايفين الفلاحين في الصيف بس ، لا ده الفلاحين بيعملوا هجره للمدن الكبري زي الإسكندريه و القاهره ، وإحنا الي قربنا ننقرض خلاص .

  4. الفلاحين احتلو اسكندرية

    حرام عليكوم الي بتعملو فينا

    نفسي اشوف اسكندرية من غير فلاحين

  5. اذا كان الموضوع عنصريه فبلاش ياكل الاسكندرانيه الخضار والفاكهه اللى بيتزرعو وبيزرعوها الفلاحين طول السنه ويزرع اهل اسكندريه اكلهم بنفسهم مثلا يعنى مش كده ولا ايه

  6. يبقى بلاش الفلاحين ياكلوا سمك ولا يشتغلوا في مصانع موجودة في اسكندرية ولا يتعلموا في جامعاتها

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *